Nederland

Files aanpakken? Kleine maatregelen halen meer uit dan gedacht

26 mei 2016 09:52 Aangepast: 31 juli 2017 09:30
Weinig spectaculair, wel effectief: Door de matrixborden slim te gebruiken kan verkeer vaker doorrijden Beeld © ANP

Altijd maar meteen de wegen verbreden om files te verminderen. Rijkswaterstaat grijpt veel te snel naar dat paardenmiddel, vindt de Delftse onderzoeker Simeon Calvert. Subtiele maatregelen hebben veel meer effect dan gedacht, zegt hij.

Calvert promoveert vandaag op zijn onderzoek. "Kleine ingrepen als een betere wegbelijning kunnen de files ook terugdringen en zijn veel goedkoper", vertelt hij in een interview met dagblad Trouw. Een ander voorbeeld waarvan hij de effecten berekende, is toerit-dosering, waarbij er telkens maar enkele auto’s de snelweg op mogen.  

Weinig spectaculair, enorme effecten

Dat soort maatregelen klinkt weinig spectaculair, maar kunnen enorme effecten hebben, volgens de promovendus.

Hij kwam tot zijn opmerkelijke conclusie door eerst kritisch te kijken naar de verkeersmodellen, die gebruikt worden om het effect van maatregelen –zoals nieuw asfalt- te voorspellen. Die modellen bleken veel te weinig rekening te houden met extremen, terwijl het juist de extremen zijn die voor problemen zorgen op de weg. Denk aan extreme drukte, of extreme regenval bijvoorbeeld.

Groter dan gedacht

Calvert paste die modellen aan zodat ze geschikter werden voor dit soort situaties. Vervolgens bekeek hij wat dan het effect is  van het net iets beter afstellen van de matrixborden, of  het aanpassen van de verkeerslichten. En dat effect was dus groter dan gedacht.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat verbreding van de weg niet soms gewoon de beste oplossing is. "Wel denk ik dat wegbeheerders heel snel naar extra asfalt grijpen."

`