Nederland

Een week nieuwe dienstregeling NS: 1011 klachten, 28 complimenten

16 december 2016 14:32 Aangepast: 16 december 2016 20:29
Beeld © ANP

Het was een rommelige week, constateert NS zes dagen na de invoering van het nieuwe spoorboekje. Het spoorbedrijf ontving ruim duizend klachten, en besluit per direct al in te grijpen op het traject Amsterdam-Den Helder.

Ter vergelijking: normaal krijgt NS zo'n 1500 klachten in een slechte maand. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling op zondag 11 december loopt de teller hard op, blijkt uit cijfers van reizigersvereniging Rover. Hier gaan de meeste klachten over:

  • Langere reistijd (26 procent)
  • Slechtere aansluitingen (18 procent)
  • Extra overstappen (15 procent)
  • Minder treinen (6 procent)
  • Meerdere van bovenstaande problemen (22 procent)

'Absurde reistijd'

De reacties die reizigers geven wisselen van mild - 'Ik moet ineens overstappen in Almelo, waar ik 18 minuten moet wachten op de intercity, waar vervolgens niet genoeg zitplekken zijn voor iedereen' - tot erg verontwaardigd: 'Zit er nu zelfs over na te denken om te stoppen met m'n werk met deze absurde reistijd'.

Complimenten waren er ook, een paar althans. Rover ontving onder andere meldingen van reizigers die blij zijn met een ruimere overstap, betere aansluiting op het busvervoer, fijnere treinstellen en kortere reistijd. 'Hij is eindelijk een keer op tijd', schrijft een reiziger tussen Zevenbergen en Oudenbosch.

Dit vinden jullie ervan:

Tegenvallers in eerste week

Dat er problemen waren, is NS niet ontgaan. In een persbericht laat het bedrijf  weten dat het 'een week van pieken en dalen' was en dat de start van een nieuwe dienstregeling altijd wennen is voor passagiers.

NS wijt de klachten deels aan tegenvallers: een omgevallen boom bij Driebergen, een defecte trein tussen Arnhem en Utrecht, een brand in een treintoilet bij Amsterdam Sloterdijk en een verdacht pakketje op station Zwolle. 

Extra trein in Den Helder

Eén traject viel wel heel erg op: tussen Den Helder en Amsterdam vielen deze week volgens Rover tien treinen uit. De treinen haalden Den Helder niet, maar keerden daarvoor al om, om opgelopen vertraging in te halen. Rover vroeg daarover gisteren al om opheldering, en Voor Beter OV stuurde een brandbrief naar NS-topman Roger van Boxtel.

Dat heeft geholpen, want NS heeft besloten om een extra trein neer te zetten in Den Helder, zodat bij vertraging de trein vanuit Nijmegen niet meer hoeft om te draaien. Ook wordt er gekeken of het omdraaien pas gedaan kan worden bij grotere vertragingen dan nu gebeurde.

NS laat verder weten pas een goed beeld te kunnen geven na twee weken in de nieuwe dienstregeling. Het bedrijf blijft de problemen volgen, en zal aanpassingen doen als dat nodig is.

Lees ook: Tim van Leeuwen werkte vijf jaar lang aan de nieuwe dienstregeling van NS

`