Economie

Arrestaties om handel in nep merkkleding op social media

28 november 2016 06:30 Aangepast: 29 juli 2017 16:00
Een deel van de in beslag genomen nepkleding. Beeld © RTL Nieuws

Goedkope namaakkleding van merken zoals Adidas, Kenzo of Canadian Goose kun je tegenwoordig (ook) via sociale media aanschaffen en via die accounts kwam de politie handelaren op het het spoor.

De politie arresteerde in de afgelopen twee weken twaalf mensen en nam voor tonnen aan spullen in beslag. De politie werd bij haar onderzoek naar de online handel in vervalste merkartikelen geholpen door de fiscale opsporingsdienst FIOD en de douane. Er zijn een kleine 3500 producten in beslag genomen. Het gaat dan niet alleen om kleding, maar ook om schoenen, tassen, parfums en horloges.

Geld, wapens, auto

Bij de kleding ging het om merken als Nike, Adidas, Kenzo, BALR en Canadian Goose. De verkoopwaarde wordt geschat op enkele honderdduizenden euro's, de omzet van de handelaren op vele tonnen. 

Thumbnail

Een gedeelte van de in beslag genomen kleding. (Foto: RTL Nieuws)

Naast kleding werd er beslag gelegd op 26.000 euro in contanten en bankrekeningen. Er zijn ook wapens gevonden. Een auto, telefoons en een computer waarmee de handel werd gedreven zijn verbeurd verklaard. De verdachten zijn die spullen dus kwijt.

Facebook, Instagram, Alibaba

Bij de onderzoeken werd vooral gekeken naar online verkoop via social media, zoals Facebook en Instagram en platforms als Alibaba/Aliexpres. Het is relatief nieuw dat handel in vervalste merkkleding online gebeurt.

RTL Nieuws was bij een inval van de FIOD en de politie, bekijk de reportage:

De social media accounts zijn offline gehaald. Verdachten zijn daarmee hun netwerk kwijt. Sommige hadden wel 20.000 volgers.

Taakstraf

Twee verdachten hebben een taakstraf gekregen van 160 respectievelijk 40 uur. De verdachten lopen ook nog de kans dat de merken een civiele procedure beginnen.

Handel in vervalste merkartikelen is strafbaar en je kunt er maximaal 4 jaar gevangenisstraf voor krijgen.

'Schade 1 miljard'

Jaarlijks kost de verkoop van namaakkleding de Nederlandse kledingindustrie bijna 1 miljard euro, becijferde het Europese merkenbureau EUIPO onlangs. In Europa beslaan nepartikelen jaarlijks vijf procent van alle import, met een totale waarde van 85 miljard euro. 

Thumbnail

Volgens EUIPO gaan de misgelopen inkomsten ten koste van zo'n 363.000 banen in de EU. 

`