Nederland

De stad slibt dicht – dus ben je veel beter af met de fiets

28 december 2016 10:20 Aangepast: 29 juli 2017 09:00
Fietsers zorgen voor minder verkeersdrukte in de dichtslibbende stad. Beeld © ANP

Als het autoverkeer blijft groeien, loopt het verkeer over een paar jaar ook totaal vast in steden waar grote drukte nu nog een uitzondering is. Maar toevallig kunnen we daar in Nederland iets tegen doen met een 'geweldig vervoerswapen': de fiets.

"Het systeem is verzadigd", zegt Hans Voerknecht van verkeersplatform CROW. Dat rekende uit wat het betekent voor de verkeersdruk als het aantal auto's met 1,5 procent per jaar toeneemt – want dat is de 'officiële' schatting. "De toename van files in de stad is straks veel groter dan op de snelwegen. Want in de stad is weinig leeg asfalt: er kunnen gewoon niet heel veel meer auto's bij."

ZIE OOK: 'Snel ingrijpen, anders zijn steden over vijf jaar dichtgeslibd'

Dat probleem doet zich nu al voor in de Randstad en een paar steden daarbuiten, zegt Voerknecht. "Maar het zal ook gebeuren in plaatsen waar nu nog weinig aan de hand is: Apeldoorn, Leeuwarden, Kampen, Zwolle. Maar ook in steden als Tilburg en Breda, waar het nu af en toe ook al redelijk vaststaat. En dat wordt nog erger."

Buiten de stad kan de oplossing vaak nog wel worden gezocht in het verbeteren van de infrastructuur: tunnels, viaducten, meer rijstroken. Maar in de stad is zoiets heel duur, zegt Voerknecht. "Dat is vaak niet lonend, en bovendien levert het meestal maar weinig op."

Voor- en natransport

Dus als Nederland de toenemende verkeersdruk echt wil aanpakken, zegt Voerknecht, dan moet het inzetten op een heel goed openbaarvervoersysteem. En dan moet daarbij ook worden gedacht aan 'het voor- en natransport': juist dat stukje voor en na bus, tram, metro of trein. "Want per slot van rekening moet je vaak van deur tot deur."

Daarbij, zegt Voerknecht, 'heeft Nederland één geweldig vervoerswapen dat andere landen veel minder hebben'. En dat is natuurlijk de fiets. "Die neemt weinig ruimte in, is heel milieuvriendelijk én in de stad vaak sneller dan de auto. Dus dat is een oplossing waar heel hard aan wordt gewerkt."

`