Nederland

Consumenten slepen NS voor rechter voor betere service

26 januari 2017 05:41 Aangepast: 29 juli 2017 02:30
Beeld © Wouter van Lent

De NS wordt voor de rechter gesleept door ConsumentenClaim. Het in massaclaims gespecialiseerde bedrijf vindt dat de NS niet de service levert waarvoor de reiziger betaalt.

ConsumentenClaim zegt namens meer dan 10.000 treinreizigers op te treden. De gang naar de rechter wordt gemaakt omdat gesprekken met de NS geen oplossing brachten, zegt directeur Stef Smit. 

NS geschrokken

Treinreizigers hebben volgens hem in de overvolle treinen niet de service en het comfort gekregen waarvoor zij betalen. Hij wil dat de gedupeerde reizigers een deel van hun reiskosten terugkrijgen.

Bij de NS zeggen ze ervan te schrikken 'dat we in Nederland zo met elkaar omgaan’. "Dit soort Amerikaanse toestanden helpt de reiziger niet", reageert het spoorbedrijf op de ontvangen dagvaarding. De organisatie zegt er 'keihard aan te werken'. "Dat laten we de reiziger zien en dat kunnen we ook allemaal aan de rechter laten zien", is te lezen in een reactie.

Niet eens kunnen instappen

ConsumentenClaim inventariseerde in november 2016 op het intercitytraject van Utrecht naar Amsterdam-Zuid hoe vol de treinen zaten. Veel mensen (45 procent) bleken langer dan een kwartier te moeten staan en soms konden reizigers niet eens instappen omdat de trein al vol was. Omdat in de intercity’s geen handgrepen zitten waaraan mensen zich kunnen vasthouden, deden zich volgens ConsumentenClaim ook onveilige situaties voor.

ConsumentenClaim had deze stap al lang geleden aangekondigd. De organisatie zegt te begrijpen dat een treinkaartje geen recht op een zitplaats is, maar stelt wel dat de NS een inspanningsverplichting heeft om iedereen aan een zitplaats te helpen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`