Economie

Zwaar vervuilende scheepvaart akkoord met halvering CO2-uitstoot

14 april 2018 14:04 Aangepast: 16 april 2018 10:18
Een cruiseschip vaart door het noordpoolgebied. Beeld © Getty

In 2050 moet de CO2-uitstoot van de internationale scheepvaart zijn gehalveerd. Dat hebben 173 landen afgesproken op een conferentie in Londen. "Goed voor onze maritieme sector en een winst voor het klimaat", zegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Op de klimaattop van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), onderdeel van de Verenigde Naties,​ zijn afspraken gemaakt over het fors terugdringen van de CO2-uitstoot door schepen. 

​De 173 bij de IMO aangesloten landen hebben na lange onderhandelingen een akkoord bereikt over de invoering van milieumaatregelen, zoals schonere brandstof en het ontwerpen van energiezuinigere schepen. De afspraken voor reductie worden de komende tijd uitgewerkt in een strategie om de scheepvaartsector versneld te vergroenen.

Tussenstap in 2030

Afgesproken is dat de CO2-uitstoot in 2030 met 40 procent verminderd is. Daarbij geldt 2008, toen de internationale scheepvaart verantwoordelijk was voor ruim 2,5 procent van de mondiale CO2-uitstoot, als startpunt.

Miniatuurvoorbeeld

Aankomst van een containerschip in Rotterdam. (foto: ANP)

Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is blij met het akkoord. "Het is goed voor onze maritieme sector en een winst voor het klimaat dat er nu internationale afspraken zijn voor schonere zeeschepen", aldus de minister.

'Historische mijlpaal'

Ook redersvereniging KVNR is positief gestemd over het akkoord en noemt het een historische mijlpaal. "De onderhandelingen gingen allesbehalve makkelijk, vooral door aanhoudende weerstand bij een 'handjevol' IMO-lidstaten", aldus KVNR-directeur Annet Koster in een verklaring. Naar verluidt lagen met name Brazilië, Panama en Saoedi-Arabië dwars.

Ons land test op dit moment het gebruik van schonere brandstoffen voor schepen en later dit jaar zijn er proeven met elektrisch varen. Van Nieuwenhuizen: "Deze nieuwe internationale afspraken zijn een steun in de rug voor de scheepvaartsector die al investeert in een duurzame vloot en dienen als inspiratie voor andere landen om ook deze omslag te maken."

Kritiek

Toch is er ook een kritische noot. Volgens Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) is het IMO-akkoord weliswaar een grote stap voorwaarts, maar is deze niet genoeg om te voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs. De Europese Unie hoopte op een reductie van 70 tot 100 procent.