Weekend magazine cover
  • In dit nummer Path 400 Created with Sketch.

  • Weekend Magazine editie 52, 2016 Path 400 Created with Sketch.

  • Menu Path 400 Created with Sketch.

Oval 3 + Path 400

Gelukkig gescheiden: ik heb een nieuwe dosis lef

Geluk zit 'm soms in grote dingen. Vorig jaar rond deze tijd besloot tekstschrijfster Hanneke Mijnster dat het maar eens uit moest zijn met haar ingeslapen relatie. En wat blijkt? Van scheiden kan je dus razend gelukkig worden. 

Van alle goede voornemens van afgelopen jaar, heb ik me alleen aan de moeilijkste gehouden: scheiden. Zoals er in de eerste week van januari hordes luilakken naar de sportschool rennen, sprinten velen ook naar de scheidingsadvocaat. Advocaten zien een duidelijke piek na een periode van vakantie, in de zomer of na kerst. Mijn voornemen paste dus keurig in de trend. En nu is de relatie met mijn ex beter dan ooit. 

Vijftien jaar waren we samen. Net geen highschool-sweethearts meer, al kun je dat best zo stellen. Ik was 19. Voor de vorm woonde ik nog anderhalf jaar in een studentenhuis, daarna trok ik bij hem in. Kat eruit, meisje erin. Een jaar lang kookten we Chicken Tonight in zijn studio, waarin we midden in de nacht pannen en emmers onder het lekkende dak plaatsten. Tussen alle onzekerheid in het adolescentenleven stond één ding als een paal boven water: bij deze man wilde ik blijven.

Vaste verwachtingen
Op mijn 21ste had ik nog geen rijbewijs en diploma, maar kocht al wel mijn eerste huis. We deelden grote dromen over reizen door Amerika en werken voor de grote jongens in reclame- en medialand. Daarin vonden we elkaar keer op keer. We deelden de liefde voor muziek en voor design, en genoten van het loswurmen van onze Bredase wortels en het opbouwen van een leven in Amsterdam. Ik genoot van het grote-mensen-leven dat we leidden, het gaf me rust.

Tien jaar, vijf banen, drie woonplaatsen en twee kinderen verder, was het precies dat leven dat me aanvloog. Want: alle routines, meningen, relaxmomenten en verwachtingen lagen vast. We groeiden samen op en hadden te lang niet meer gekeken naar de personen die we waren geworden. Ik wilde alleen op reis, nieuwe vrienden maken en mezelf ontwikkelen als zzp'er. Hij wilde thuis het liefst gewoon even bijkomen van de weken vol overwerk.  

Ik was niet meer het onzekere meisje van toen en hij niet meer de rustige vrolijkerd. We waren twee ploeterende alen in een vat vol verwachtingen. Maar ja, wat dan? Je hebt toch die kinderen. Dat huis. Die mooie jaren achter je. Je past je aan. Uit je ongenoegen. Fantaseert hoe het is om weer verliefd te worden. Probeert toch dichter bij elkaar te komen met etentjes. En waar praat je dan over? Over de kinderen. Over werk. Dingen die stom zijn. Niet meer echt met elkaar, over hoe het nu met de ander gaat. En met jezelf. “We moeten op vakantie!,” probeerde hij nog. En ik dacht: hoe moet dat dan, twee weken in Italië? Het is niet meer wat het was. Maar ja. Je gaat toch niet zomaar weg als er geen aantoonbaar leed is? Een beetje ruzie is gezond toch? We zagen er zo gelukkig uit in het straatbeeld. Geen overspel, geen schulden, geen verslaving. Dan geef je toch niet zomaar toe aan knagend onbehagen? Jawel. Júist dan.

Zuiver kijken
Dan kijk je namelijk nog zuiver naar elkaar en kun je zo vriendschappelijk mogelijk jullie nieuwe fase ingaan. Ik weet nog exact wanneer het inzicht kwam. We zaten met de hele schoonfamilie aan het diner en het was zo’n avond waarop lachsalvo’s en goede gesprekken elkaar afwisselden. Het was echt gezellig en toch zag ik: dit is mijn wereld niet meer. Mijn man is goed zoals hij is, alleen niet meer de man voor mij. Er hoeven geen compromissen meer, geen gunnen en geen eisen. Het is beter als we elkaar loslaten.

Het toegeven aan jezelf is één ding, het uitspreken is een ander verhaal. Wekenlang worstelde ik en wachtte ik - heel naïef - het juiste moment af. Natuurlijk is er geen juist moment. Uiteindelijk stelde hij de de grote vraag en hoefde ik alleen nog maar in te koppen. Hij wilde nog niet opgeven en ik wist dat de knoop doorgehakt moest worden. Ik voelde me vreselijk verdrietig en tegelijk sterker dan ooit. Een tweestrijd die zorgde dat ik pas weken later voor het eerst kon huilen. Het duurde nog wel een paar maanden voordat de tafel-en-bedfase een feit was. Er vloeiden tranen, er werd verhuisd en voorzichtig ge-co-ouderd. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en gaat het verrassend goed. Ex en ik lijken weer meer op de vrienden die we vroeger waren, zonder alle belemmerende verwachtingen die bij een relatie horen.

Nieuwe dosis lef
De eerste week zonder kinderen en zonder ex bulkte ik van de energie. Opgelucht dat het grote verhuismoment voorbij was. En vooral dat het zo goed was gegaan. Ik heb - bewust in mijn eentje - het huis opnieuw geschilderd, een nieuwe vloer laten leggen en de meubels die nog over waren anders gezet. Mijn huis, een meisjeshuis. Op dag 4 kwam een vriendin me ophalen om uit eten te gaan en haalde ik om 18.15 uur mijn deur van het nachtslot. Ik zat heerlijk in mijn cocon. 

Een vriendin zei laatst dat ik misschien wel het beste tot mijn recht kom als co-ouder, en ik denk dat ze gelijk heeft. Ik geniet van mijn twee jongens, en ik geniet ook bijzonder van mijn week alleen. Ik reisde alleen naar New York, ontmoet nieuwe mensen, eet ineens vissoorten waar ik vroeger van gruwelde en probeer allemaal nieuwe dingen. Er is een nieuwe dosis lef aangeboord met het nemen van deze beslissing. En dat is fijn. Ik leer nu vooral om alleen te zijn. Laat ik daar niet te rooskleurig over doen, overigens. Dat is echt wel moeilijk soms. Maar wel goed.  

Er is rust en overzicht in mijn leven, in dat van hem en zelfs voor de kinderen. Ook zij voelen dat de strijd uit de lucht is. We drinken elke week een kop koffie en vieren dit jaar Oud & Nieuw samen met de kinderen en mijn ouders. Ik hoop dat in 2017 iemand heel gelukkig met hem wordt. En hij met haar. 

Hanneke Mijnster (36) is freelance tekstschrijver. In 2016 scheidde ze - zonder officieel huwelijk - van haar vaste baken. Nu woont ze met haar twee zoons van 6 en 7 in het vroegere gezinshuis in Haarlem.

Veel bloot en nul inhoud in Onze Jongens

Film van de week: Onze Jongens
Regie: Johan Nijenhuis
Met: Jim Bakkum, Martijn Fisscher, Barbara Sloesen
Waardering: 1,5 sterren

Mannen zijn jagers en de 'vrouwtjes' houden van spierballen. Dat is het eerste wat we te horen krijgen in de komedie Onze Jongens. Via de voice-over vertelt de aantrekkelijke Jorrit ons zijn seksistische visie op het leven. De rest van de smakeloze film mag hij er natuurlijk achter komen wat voor onbeholpen hork hij is en hoe het in de liefde ook anders kan.

Jorrit heeft zijn ex-vriendin en zoontje al vaak in de steek gelaten. Zodra het even moeilijk wordt smeert hij hem. Maar nu is hij terug. Hij gaat weer aan het werk bij het bouwbedrijf van zijn beste vriend en komt er door stom toeval achter dat succesvolle zakenvrouwen wel geilen op zijn afgetrainde arbeiderslijf en dat er flink geld te verdienen valt met strippen. Zijn aarzelende collega’s zijn zeer eenvoudig omgepraat en zo staan de bouwvakkers plots fanatiek hun biceps te rollen en dansmoves te oefenen.

Ondertussen probeert Jorrits 8-jarige zoontje een band met zijn lamlendige vader op te bouwen. De stripper doet op een lompe en onhandige manier zijn best, zoals hij dat ook doet bij de leuke Katja. Zij valt voor hem, maar heeft toch wel moeite heeft met zijn beroepskeuze. Jorrit weet op alle vlakke de boel flink te verkloten. Maar een man moet door diepe dalen gaan om de waarheid te vinden. Jorrit vindt zijn dieptepunt in Las Vegas, waar hij samen met een zonnebankgebruinde Chippendale zijn lichaam verkoopt aan rijke vrouwen.

"Alle open deuren worden ingetrapt"

Van filmmaker Johan Nijenhuis (Rokjesdag, Verliefd op Ibiza) weten we dat het hem vooral om vermaak te doen is en niet zozeer om originaliteit. Alleen stelt hij met deze film op beide fronten flink teleur. Voor het scenario van Onze Jongens werd schaamteloos gejat uit Magic Mike, The Full Monty en een bekende cola commercial. De boel werd aangevuld met een berg aan romkom clichés, waarbij Nijenhuis en schrijfster Anne-Louise Verboon alle open deuren met veel kabaal intrappen.

Het is lastig af te wegen wie Nijenhuis nou meer beledigt; zijn personages of zijn publiek. Hij lijkt hoe dan ook van beiden geen hoge pet op te hebben. Het scenario is bar slecht, de meeste grappen slaan dood en de voice-over is knullig en overbodig. Enig pluspunt zijn de dansscènes van hoofdrolspeler Jim Bakkum en zijn gespierde collega’s. Die zijn goed gechoreografeerd en worden door de cast met veel schwung gebracht. Maar hoe zeer de sixpack van Bakkum ook glimt, het is bij lange na niet genoeg om de film te redden.

 Door Kita van Slooten

Volg Weekend Magazine op Facebook. En wees als eerste op de hoogte van winacties via onze nieuwsbrief!

Hebzucht, angst en kuddegedrag: hoe tv-reclame ons al vijftig jaar bespeelt

Even Apeldoorn bellen. Er zitten pitamientjes in. Biertjeeeeeeeeee! Sommige reclameslogans slaan zo goed aan dat ze zich voorgoed in het collectieve geheugen nestelen. Komende week is het precies 50 jaar geleden dat er voor het eerst reclame werd uitgezonden op de Nederlandse televisie. Sindsdien hebben we - tussen al die irritante of saaie spots - toch best regelmatig pareltjes voorgeschoteld gekregen. Alleen zegt dat maar bar weinig over de effectiviteit ervan. 'Dat een reclame leuk is, betekent niet dat iedereen meteen naar de winkel rent.'

Op 2 januari 1967 werden televisiekijkers voor het eerst op een reclame van de STER getrakteerd. Het ging om een spotje voor de Nederlandse Dagbladpers: "Zeven seconden geleden begon de reclame in de televisie. U wist het uit uw krant." Laten we het erop houden dat het andere tijden waren. Maar sindsdien is het reclameblok niet meer weg te denken uit een avondje voor de buis hangen. Of je nou met het hele gezin een potje reclameraden speelt, wegzapt, of de tijd gebruikt om even snel het strijkgoed te doen: compleet negeren blijkt nagenoeg onmogelijk. Want dan wensen je collega's elkaar ineens een 'goeiemoggel' bij de koffieautomaat en krijg je het toch mee. 

Top natuurlijk als de reclame voor jouw product of dienst zo goed blijft hangen. Bij Tele2 zijn ze ongetwijfeld in hun nopjes met 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'. Rolo zal voor eeuwig geassocieerd worden met de olifant die wraak neemt op de pestkop die weigert hem zijn laatste snoepje te geven. 

Maar heb je daar als bedrijf nou ook echt wat aan? Nee, niet per se, zegt hoogleraar Victor Lamme, die als wetenschappelijk directeur betrokken is bij Neurensics. Dat bureau onderzoekt, onder meer door middel van MRI-scans, wat voor effect reclame en marketing nou echt op ons heeft. "Het doel van een reclamefilmpje is toch uiteindelijk dat we producten of diensten willen kopen. Maar dat we het leuk of sympathiek vinden, betekent niet automatisch dat we dan ook direct bereid zijn de portemonnee te trekken. Centraal Beheer heeft met 'Even Apeldoorn Bellen' een reeks populaire filmpjes gemaakt, maar ik betwijfel of het de meest effectieve manier is om verzekeringen te slijten. En andersom geldt dat ook: je kan een reclame nog zo irritant vinden, dat betekent nog niet dat je het product nooit gaat kopen."

Hebzucht en angst
Dat kan je goed onderzoeken door, zoals Lamme het noemt, het brein te ondervragen. Reclame prikkelt je onderbewustzijn, dus dan moet je ook kijken naar wat daar gebeurt. Victor Lamme: "We leggen mensen in een MRI-scanner en laten ze naar reclamefilmpjes kijken. Dan zie je wat voor patronen een reclame in de hersenen teweegbrengt. Bepaalde patronen duiden op een effectieve reclame - eentje waarvan je kooplustig wordt dus. In de eerste plaats zijn dat reclames die bepaalde beloningscircuits in de hersenen stimuleren. Kort en goed: ze wekken begeerte op. Een goed voorbeeld zijn de Nespressoreclames met George Clooney. Sexy man, mooie omgeving, duidelijke boodschap: daar gaan we van kopen. Je krijgt in je onderbewuste allerlei positieve associaties met zo'n merk."

Een andere truc die vaak effectief is: spelen met angst. Lamme: "Dat werkt: mensen een beetje bang maken en dan zelf ook gelijk een oplossing bieden. Kijk bijvoorbeeld naar de Postcodeloterij. Die buiten dat echt uit, de angst dat iedereen uit je straat wat wint, maar jij zelf niet. Dat heet the fear of missing out, de angst om buiten de boot te vallen. En ze hebben ook een reddingsmiddel: gewoon even zo'n lot kopen, hoef je ook niet meer bang te zijn." Dat berust gedeeltelijk ook op een derde aantoonbaar effectieve strategie: besmettelijk gedrag. "Mensen willen nu eenmaal graag hebben en doen wat andere mensen hebben en doen. Kijk bijvoorbeeld naar Uggs, die werden pas populair toen een paar beroemdheden zich ermee vertoonden. En omdat we graag bekende mensen imiteren, zetten bedrijven in hun reclames dus ook vaak beroemdheden in."

Loekie's vs Effies
Dat leuk en effectief niet altijd samengaan blijkt wel uit de prijzen die er voor reclames worden uitgedeeld. Je hebt natuurlijk de Gouden Loekie's voor de mooiste en grappigste reclames, en dan de Effies voor de meest doeltreffende. De winnaars van die prijzen lopen nogal uiteen. Lamme: "Een Loekie is vooral een mooie prijs voor het reclamebureau. Maar een Effie winnen betekent dat de opdrachtgever ook echt wat aan de reclame heeft gehad." Neurensics reikt zelf ook een prijs uit: de Gouden Walnoot, voor de reclame met de sterkste neurologische impact. De winnaar van dit jaar is bepaald geen mini-speelfilm of tranentrekker en voor het ongeoefende oog misschien zelfs een tikkeltje saai:

Maar neurologisch tikt 'ie dus precies de juiste gebieden aan. Dat betekent overigens niet dat het nooit samen kan vallen. Zo heeft Calvé met z'n Pietertje-reclame zowel een Loekie als een Effie gewonnen. Lamme: "Ook hier zie je de associatie met een beroemdheid, Pieter van den Hoogenband in dit geval. En heel veel positieve emotie, met zo'n leuk jochie."

Een goede reclame, zegt Victor Lamme, sluipt ongemerkt bij je naar binnen en blijft plakken. Hij schreef er ook een boek over, Waarom: op zoek naar wat ons werkelijk drijft. Het gaat onder meer over die drie drijvende factoren: hebzucht, angst en kuddegedrag - niet alleen in de reclame, maar ook bijvoorbeeld in de politiek en economie. Maar dat je beseft hoe je bespeelt wordt, betekent niet dat je er immuun voor raakt. "Kijk maar naar Booking.com. Die hebben een perfecte combinatie: de begeerte opwekken door allemaal mooie plaatjes, angst stimuleren door te laten zien hoe snel die hotelkamers weg zijn en kuddegedrag in de hand werken door te tonen wie er allemaal wat reserveert. Dat kan ik honderd keer weten, en toch ontkom ik er niet aan: ik boek dus die hotelkamer." 

Online kan dat natuurlijk nog makkelijker dan op de televisie of in de krant, doordat het interactief is. Sinds die eerste reclame van de Nederlandse Dagbladpers is de wereld volledig veranderd. Maar onze oerinstincten zijn dat niet. Maak uw borst maar nat dus, voor de komende vijftig jaar.

Borrel het nieuwe jaar in

1. Kies een datum

First things first, een datum prikken. Dit kan je op de 'ouderwetse' manier doen door een datumprikker te gebruiken. Zo kan iedereen per e-mail doorgeven wanneer-ie wel en niet kan. Of je kunt LouLou (iOS & Android) gebruiken. Loulou is een app waarbij je een datumprikker in een WhatsApp gooit zodat je vrienden sneller reageren.

Ga je mensen uitnodigen waar je via WhatsApp weinig contact mee hebt? Dan kun je natuurlijk het beste een Facebook-event organiseren waar je iedereen in kunt uitnodigen. 


Beeld: via Pinterest

2. Bij een feestje hoort natuurlijk een mooie party setting

Gebruik Pinterest voor de benodigde dosis inspiratie voor een mooie setting. Ik heb altijd al een feestje willen geven waarbij er een gigantische tafel staat die super mooi gedekt is. Op mijn eigen Pinterest board: Perfect Party Setting heb ik door de jaren heen al mijn benodigde dosis inspiratie verzameld. Maar Pinterest is ook een fijne plek voor inspiratie voor hapjes, drankjes en handige DIY’s om je feestje een persoonlijke touch te geven.

3. De supers bezorgen het eten zelfs tot in je keuken

Bestel al je drinken en eten bij bijvoorbeeld de Albert Heijn, dan hoef je niet te sjouwen met het eten en drinken. Appie bezorgt gewoon tot in je keuken. Handig als je van plan bent om 4 kratten bier te bestellen en je op de vierde verdieping woont. Bovendien scheelt het tijd, via de app zoek je alles wat je nodig hebt en spreekt een tijd af. Kan jij alvast je creativiteit los laten op de styling van je party en het creëren van de ultieme playlist.

Beeld: via Pinterest

4. Showcocktails - en nog lekker ook

Bij een nieuwjaarsborrel horen lekkere drankjes. Nu heb ik het geluk dat mijn vriend cocktailshaker is geweest tijdens zijn studie en mij dus geregeld verrast met een lekker drankje. Maar niet iedereen heeft dat geluk. Wat ik persoonlijk een fijne app vind voor het creëren van een goede cocktail, is de app van Absolut, Drinkspiration (iOS). De app is onwijs mooi vormgegeven en laat met filmpjes zien hoe je de cocktail maakt. Een andere super mooie en handige app is Highball. Deze app (iOS) bevat een bibliotheek aan signature cocktails inclusief bijbehorende recepten waarmee jij de show steelt tijdens je party.

5. De mooiste herinneringen 

Alle foto’s deel je natuurlijk de day after via het Facebook-event of een speciaal aangemaakte WhatsApp-groep. Fijne apps om mooie originele foto's te maken zijn de app FlashGap, Boomerang en PartyParty. Met FlashGap (iOS & Android) krijgt iedereen de morning after alle foto's te zien die er zijn gemaakt. Een beetje zoals een wegwerpcamera. Met PartyParty (iOS) kun je foto's maken die eruit zien alsof ze in een fotohokje zijn geschoten. Boomerang van Instagram (iOS & Android) mag ook niet ontbreken, met deze app maak je allemaal korte leuke GIFjes.

6. Party playlist

​​Een playlist zet natuurlijk de mood voor je feestje. Vraag iedereen voor dat het feest begint of ze hun 3 favoriete nummers toevoegen aan de playlist op bijvoorbeeld Spotify. Je maakt een playlist aan, tik vervolgens op de drie stipjes en kiest voor 'collaborative playlist'. Stuur iedereen vervolgens de link van de playlist en ze kunnen hun favoriete nummers toevoegen. Op deze manier heb je geen gasten die zeuren om andere muziek of zelf achter de deejay tafel willen. Wat je ook kunt doen is een lange SoundCloud mix op te zetten zodat je muziek in 1 sfeer blijft.

7. Geslaagd feest?

Al die onvergetelijke foto’s wil je natuurlijk niet alleen op je smartphone laten staan. Als je ze met FlashGap hebt geschoten (tip 5) dan ontwaak je waarschijnlijk met een kater en een dosis mooie momenten van gister. Heb je de hele avond foto’s gemaakt met je smartphone dan kan je ze met de volgende apps laten afdrukken op een formaat dat bij je past. Misschien zelfs een leuke jaarkalender van 2017 maken.

Nina Verberne is tech blogger bij EditieNL. Ze vindt niets leuker dan met jou haar favoriete apps en handige know-how te delen!

Nieuw jaar, nieuw (gelukkig?) leven

Droom jij er ook weleens van? Zomaar naar het buitenland vertrekken, of je baan opzeggen om iets heel anders te gaan doen? Met het nieuwe jaar voor de deur is het de tijd om de balans op te maken: ben je eigenlijk nog wel tevreden? Renée en Sheu besloten allebei in 2016 om het roer helemaal om te gooien. Spannend natuurlijk, maar geen garantie voor geluk, zegt professor Meike Bartels.

Renée van Heteren (31)
Het was Renée’s vriend Emiel die met het plan kwam. Hij zat op zijn Amsterdamse kantoortje freelancewerk te doen en staarde door het raam naar de regen buiten. Hij bedacht zich dat het voor zijn schrijfklus niet nodig was geweest om de deur uit te gaan. En dat hij dus ook prima vanaf een andere plek zijn werk zou kunnen doen. Een warm land bijvoorbeeld. Renée, zelf ook werkzaam als journalist, had wel oren naar dat idee. Het duurde wel nog even voor het er daadwerkelijk van kwam. “Mijn moeder was destijds ernstig ziek. Pas na haar overlijden kwam het plan weer op tafel.” Dat was begin 2015. Elf maanden later stapten Renée en Emiel in het vliegtuig richting Colombia. “We zijn allebei niet impulsief. Dus we wilden rustig een keuze maken en ons heel goed voorbereiden. Zodat we niet met hangende pootjes weer terug zouden komen.” Voor vertrek was Renée wel zenuwachtig of het qua werk goed zou lopen, of ze wel genoeg zouden verdienen. Maar dat kwam helemaal op zijn pootjes terecht. “We hebben het afgelopen jaar juist veel gewerkt. Misschien wel meer dan anders. Omdat we toch wilden bewijzen dat we het konden.” Het schrijvende duo reisde van Colombia naar Nicaragua door naar Oeganda en eindigde in Thailand. “Het was natuurlijk niet altijd overal even leuk, maar spijt heb ik echt nooit gehad. Het is een enorm enerverend jaar geweest. We hebben ontzettend veel bijzondere mensen ontmoet. Locals, maar ook andere digitale nomaden, mensen die net als wij met hun laptopje de wereld over reizen en zo hun werk altijd bij zich hebben. Ik vond het leuk om te merken hoe snel je je ergens anders thuis kunt voelen en hoe je weer routine opbouwt.” Ook met elkaar ging het erg goed. “We woonden nog niet heel lang samen toen we aan dit avontuur begonnen, maar hadden van tevoren onze zwakke punten door genomen. Ik kan best snel gaan flippen om dingen die eigenlijk niet heel belangrijk zijn. Dus ik heb hem gezegd dat dat ongetwijfeld een paar keer zou gaan gebeuren. Op reis hebben we wel eens ruzie gehad, maar nooit over fundamentele dingen. Het kwam dan voort uit de situatie waar we ons in bevonden. Door stress, honger of de hitte.” De probleempjes vallen in het niet bij al het moois wat ze hebben meegemaakt en daarom gaan Renée en Emiel in 2017 gewoon door en kijken ze heel positief op het afgelopen jaar terug. “Er zijn zoveel momenten geweest dat we bijna uit ons vel barstten van geluk. Tijdens een safari in Afrika of het varen op een zeilboot langs de Caribische San Blas eilanden. Maar het waren vooral ook de dagelijkse dingen. Achterop de motor door Kampala crossen van en naar het kantoor waar we werkten. En zo de zon onder zien gaan. Dat voelt echt magisch.”

RTL Nieuws Geluksweek

Het nieuwe jaar staat voor de deur en we maken een nieuwe start. Wat maakt jou nou gelukkig? Wat zijn de gelukkigste mensen van Nederland? Hoe word je in 2017 gelukkiger? En is het streven naar geluk eigenlijk wel zo gezond? Volg vanaf 1 januari alles over geluk in Nederland tijdens de Geluksweek van RTL Nieuws.

Sheu Jaggan (44)
Voor Sheu staat een groot culinair avontuur op het punt om te beginnen. Hij heeft zijn vaste inkomen als business consultant opgezegd om op 6 januari, de dag dat hij 45 wordt, in Voorburg een Surinaams restaurant te openen. Met deze stap slaat Sheu twee vliegen in één klap; zijn honger naar ondernemen wordt gestild en zijn behoefte aan meer vrijheid is bevredigd. Het was het afgelopen jaar gaan borrelen nadat Sheu van zijn neef een filmpje doorgestuurd kreeg van motivational speaker Les Brown. “Dat filmpje duurde 45 minuten en ik zette het aan voordat ik naar bed ging. Heb het van begin tot eind gekeken en ik had daarna zoveel energie dat ik niet meer kon slapen.” De plannen en ideeën die hij had om zelf meer te gaan ondernemen wilde hij gaan uitvoeren. Dus toen een kans zich voordeed greep Sheu die met beide handen. “Ik reed al 13 jaar dagelijks langs een apart winkeltje vlakbij mijn huis. Plots hing daar een A4’tje op de deur waarop stond dat het pand te huur was. Ik heb meteen gebeld en het was vrij snel geregeld.” Sheu staat te popelen om de sprong te wagen. “Mijn zus vroeg het net nog aan me: ‘Weet je echt zeker dat je je baan opzegt? Ik vind het wel spannend hoor.’ Maar ik weet het 100% zeker. Het is een flinke stap en ik geef er een goede baan voor op, maar dat beknelt me niet. Natuurlijk heb ik af en toe wel de kriebels en ben ik benieuwd hoe het zal gaan, maar ik barst van het zelfvertrouwen en geloof heilig in mijn concept.” Verse producten en gerechten naar authentiek Surinaams recept. Dat is waar Sheu zich vanaf nu op gaat richten. De inspiratie komt onder meer van zijn oom uit Suriname. “Hij heeft een zaak waar hij maar één ding verkoopt; roti. Daar word je in Suriname mee dood gegooid, maar Chris Roti Shop steekt met kop en schouders boven het andere aanbod uit en is een begrip geworden. Omdat hij echt voor kwaliteit gaat en dat wil ik ook. Je moet achter je eigen smaak staan.” Door zijn droom te volgen verruilt Sheu het kantoor voor de keuken, want hij gaat zelf de Surinaamse broodjes en roti bereiden. Zijn familie en vriendin springen bij waar nodig. "Wij zijn van kleins af aan al gestimuleerd om lekker eten klaar te maken.” Misschien dat zijn twee dochters van 15 en 7 later ook hun vader komen bijstaan. “Elke keer dat ze bij mij zijn vragen ze of we niet naar de zaak kunnen, want ze willen meehelpen.” Net als Sheu zien de meiden de toekomst rooskleurig tegemoet. “Ze vinden het helemaal geweldig.”

Wat maakt jou gelukkig?

Ieder mens heeft wel eens het gevoel dat het anders kan, maar bij de een is de drang om daar daadwerkelijk iets mee te doen groter dan bij de ander. Er is geen vaste formule om geluk te vinden, dus zal elk van ons daar zijn of haar eigen weg in moeten volgen. Meike Bartels is hoogleraar Genetica en Geluk en legt uit waarom het voor iedereen anders is.

“Sommige mensen houden van spanning en verandering, maar anderen juist helemaal niet. De één wil niets liever dan nu al weten hoe morgen eruit gaat zien, de ander verafschuwt dat idee.” Verandering van omgeving is dus niet per definitie de oplossing als je niet lekker in je vel zit, want ook op een prachtig tropisch eiland kun je je doodongelukkig voelen. “Een deel van het onderscheid in geluksgevoel tussen mensen komt omdat we genetisch van elkaar verschillen. De een is van nature gelukkiger dan de ander. Ook de mate waarin we gevoelig zijn voor de omgeving of voor bijvoorbeeld training verschilt per persoon. Geluksgevoel komt door een combinatie van genen en omgeving. Je wordt geboren met een bepaalde genetische aanleg, maar de omgeving bepaalt of en in hoeverre dat tot uiting komt. Het is een heel interessant en complex samenspel.”

Veertig procent van de verschillen in geluksgevoel tussen mensen is door onze genen bepaald. Dat is dus het biologische aspect. Daarnaast is ook je culturele achtergrond van invloed; waar en hoe je opgroeit. Maar bepaalde aspecten van geluk zijn universeel. “Iedereen op de wereld wil een goede gezondheid en geluk voor zijn of haar kinderen, familieleden en vrienden. Dat is dan weer cultuur onafhankelijk.”

Maar wanneer moet je nu op zoek gaan naar geluk en wanneer tevreden zijn met wat je hebt? Volgens Bartels is er maar één manier om daar achter te komen. “Proberen! Al is dat voor de een makkelijker dan voor de ander. Er is niet altijd een keuze, want er moet toch brood op de plank komen. Dus theorie en praktijk kunnen niet altijd samen. In theorie moet je uitproberen waar je gelukkig van wordt, maar dat moet in de praktijk maar net kunnen.” Niet voor iedereen is een drastische omschakeling dus weggelegd, maar wie met kleine veranderingen gaat aftasten kan net zo goed geluk aantreffen.

Door Kita van Slooten

Oud & Nieuw cocktail: American Royal Zephyr

In samenwerking met Fontaine Uitgeverij

Maak op oudejaarsavond deze lekkere champagne-cocktail met orange bitter en dans vrolijk de nacht in.

Ingrediënten:

  • 30 ml bourbon
  • 30 ml Lillet
  • ½ barlepel Angostura
  • ½ barlepel orange bitter
  • ½ barlepel Peychaud's
  • champagne

Bereiden:

Voeg alle ingrediënten, met uitzondering van de champagne, toe aan een mixglas met ijs.

Roer tot alles goed gekoeld is en giet door een barzeef in een coupe. Vul aan met champagne en garneer met een kers.

Proost en een gelukkig nieuwjaar!

Brooklyn Bartender: 300 cocktailrecepten!
In het nieuwe boek Brooklyn Bartender staat een verzameling van 300 van de meest vernieuwende en verrassende cocktailrecepten van dit moment, afkomstig uit the place to be als het om cocktails gaat: Brooklyn NY. Het staat bovenaan het lijstje van trendsettende plaatsen. De buurt, restaurants en natuurlijk de hippe bars stellen een inspirerend voorbeeld voor de rest van de wereld. Nergens is de creativiteit, energie en spirit van Brooklyn meer voelbaar dan in haar bars.
Dit boek leert je alles over de juiste ingrediënten, tools, technieken en recepten. De recepten zijn makkelijk te volgen en zorgen ervoor dat je ook thuis de signature drink van vooraanstaande bartenders kunt maken.

Titel: Brooklyn Bartender
Auteur: Carey Jones
Fotograaf: Lucy Schaeffer
ISBN: 9789059567085
Prijs: € 19,95
Uitgever: Fontaine Uitgevers

 

 

 

 

Volg Weekend Magazine op Facebook en Instagram. En wees als eerste op de hoogte van winacties via onze nieuwsbrief!

Weekendagenda

Zowel Staatsbosbeheer als Natuurmonumenten organiseert de komende dagen allerlei themawandelingen door de mooiste natuurgebieden. Veel van deze wandelingen zijn vooral gericht op kinderen, met oliebollen of erwtensoep toe! 

Als Rembrandt

Bij het Rijksmuseum krijgen ze het iedere keer weer voor elkaar om iets leuks te bedenken voor het hele gezin. In de Teekenschool kun je al leren tekenen en schetsen, landschappen (na)schilderen maar deze vakantie is er ook een fotografiecursus: Fotograferen als Rembrandt. En, zoals je al had verwacht, leer je vooral spelen met licht en donker. Aan het einde van de cursus, maakt de docent een portret à la Rembrandt van het hele gezin (of jou met je vrienden). Wat een super idee, maar dat vinden meer mensen, dus ga snel naar www.rijksmuseum.nl en reserveer een plek! 

Soldaatje spelen

Zelfs al organiseren zij niets, dan is het Nationaal Militair Museum een fantastische plek voor de hele familie. Het gebouw inspireert, de plek - de voormalige luchtmachtbasis Soesterberg - is prachtig, ook om te wandelen en de collectie indrukwekkend. Tijdens de kerstvakantie zijn er allerlei activiteiten, zoals rijden in een amfibievoertuig of in leren met een drone te vliegen. www.nmm.nl

In a galaxy far, far away

Al bijna 40 jaar (!!) blijft Star Wars het publiek van jong tot oud boeien en na zoveel tijd is er zelfs weer een nieuwe Star Wars-film. Het Museum van de 20e eeuw in Hoorn heeft alle merchandise die sinds 1977 is gemaakt op een rijtje gezet. Maar je kunt ook in de cockpit van een Millennium Falcon zitten en Chewbaca in levenden lijve tegenkomen. www.museumhoorn.nl

Winterse kastelen

Op Slot Loevestein, het beroemdste kasteel van Nederland – want wie kent niet het verhaal van de ontsnapping van Hugo de Groot in zijn boekenkist? – zijn er allerlei activiteiten. Morgen is de laatste dag van het Winterfeest, een spannend (soldaten)avontuur rondom het slot.

Tot 8 januari zijn het Winterse Weken met spannende kaarsverlichte avondrondleidingen, workshops maliënkolders maken of tin gieten en een ijsbaan en koek en zopie. Voor het programma: www.slotloevestein.nl 

Direct van de kunstenaar

Als laatste tip toch iets voor volwassenen. Ben je op zoek naar een werkje  boven de bank of verzamel je al langer kunst? Dan is This Art Fair in de Beurs van Berlage in Amsterdam het perfecte uitje. Deze kunstbeurs gaat niet uit van de galeries maar van de kunstenaars zélf. Zij staan er met hun kunst, zonder tussenkomst van handelaren. Goed concept en wie weet ontdek je iets moois. thisartfair.com

Volg Weekend Magazine op Facebook en Instagram. En wees als eerste op de hoogte van winacties via onze nieuwsbrief!