Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

20 maart 2017 08:30

Vergeet die Porsche en villa met zwembad: zo word je écht gelukkig

Het is vandaag internationale dag van geluk. Hoe gelukkig je je voelt, is grotendeels genetisch bepaald. Toch zijn er genoeg manieren om gelukkiger te worden, zeggen wetenschappers. Door een praatje te maken met je buurman, bijvoorbeeld.

Psycholoog Marijke Schotanus-Dijkstra, die in opleiding is tot gelukscoach, deed onderzoek naar het zelfhulpboek Dit is jouw leven van Ernst Bohlmeijer en Monique Hulsbergen. Zij ontdekte dat de methodes uit de positieve psychologie, die in dit boek aan bod komen, vaak een positief effect hebben op iemands geluksgevoel. 34 procent van de 275 deelnemers werd gelukkiger, productiever en geestelijk gezonder nadat zij de methodes hadden toegepast.

"Niet alleen op de korte termijn", benadrukt de psychologe, "maar ook op de lange. Twaalf maanden later hebben we de deelnemers weer ondervraagd."

Ga positieve relaties aan met anderen

Zo helpt het volgens Schotanus-Dijkstra om je dankbaarheid te tonen en belangeloos iets voor iemand anders te doen. "Je kunt vrijwilligerswerk doen, maar niet iedereen heeft daar tijd voor. Je kunt het ook kleiner aanpakken: een vriendin bellen die het moeilijk heeft. Of je kind oprechte aandacht geven." 

Ook de Vlaamse psychiater Dirk De Wachter ziet een belangrijke rol weggelegd voor de relaties met anderen in de zoektocht naar geluk. Geluk zit 'm niet in het najagen van succes, maar in tevreden zijn met wat je hebt, zegt hij. "We hebben een Hollywoodachtige manier van kijken naar geluk. Veel auto's, een groot huis, een mooie vrouw met lange benen. Gekochte borsten. Het moet meer, meer. Het is nooit genoeg."


Psychiater Dirk De Wachter.

Stop daarmee, adviseert De Wachter. Zoek in plaats daarvan het geluk bij anderen. "Zorg ervoor dat je iets voor anderen betekent. Bijvoorbeeld voor je gezin of kinderen." 

Aardig zijn voor je omgeving kan zeker helpen, denkt ook geluksprofessor Ruut Veenhoven, die met een team de Gelukswijzer ontwikkelde: een site die tips geeft over hoe je aan je eigen geluk kunt werken. "Maar dat geldt niet voor iedereen. Wat iemand gelukkig maakt, is heel persoonlijk. De een wordt gelukkig van sporten of gezond eten, terwijl een ander liever films kijkt."

Zo voel jij je gelukkig:

Kijk meer naar positieve emoties

Ook helpt het volgens Schotanus-Dijkstra om je meer te richten op positieve emoties, in plaats van negatieve. "Dat is een bekende methode uit de positieve psychologie. Zo ontwikkel je uiteindelijk een positieve kijk op het leven." Een oefening die daarbij helpt, is stil te staan bij de positieve ervaringen van die dag. "Haal die ervaringen terug. Als je dat een aantal keer per week doet, verandert de manier waarop je in het leven staat. Je veerkracht - het vermogen om te gaan met tegenslagen - neemt bijvoorbeeld toe."

Een andere oefening die hierbij kan helpen, is door 15 minuten lang je aandacht alleen op mooie, positieve dingen te vestigen. "Kijk om je heen en geef de aandacht aan de dingen die je mooi vindt."

Kijk naar je sterke kanten

Vraag je aan iemand om zijn negatieve kanten op te noemen, dan volgt er vaak een hele waslijst. Het opsommen van positieve kanten gaat veel mensen een stuk minder makkelijk af. "Concentreer je daarom op waar je goed in bent en schrijf dat op", zegt Schotanus-Dijkstra. "Vraag het ook aan mensen in je omgeving. Vaak levert dat leuke antwoorden op. Anderen benoemen vaak positieve kanten, waarvan jij je niet bewust bent omdat ze zo vanzelfsprekend voor je zijn."
 

Als je weet wat je sterke kanten zijn, kun je die inzetten in allerlei situaties, zegt Schotanus-Dijkstra. "Als er een probleem opgelost moet worden op je werk, ga je vaak met de stroom mee. Terwijl je, als je je bewust bent van je sterke kanten, het probleem op je eigen manier kunt benaderen en een oplossing kunt bedenken die meer voldoening geeft."

Wees minder streng voor jezelf

Wat ook niet geluksverhogend werkt, is heel streng zijn voor jezelf. Accepteer jezelf daarom zoals je bent, adviseert Schotanus-Dijkstra. Een oefening die daarbij helpt, is je best mogelijke zelf te visualiseren. "Zoek een rustige omgeving op, sluit je ogen en visualiseer een situatie waarbij je je erg op je gemak voelde. Observeer hoe je dan bent, doet en wat je voelt."

"Visualiseer vervolgens een situatie waar je bijvoorbeeld erg tegenop ziet, zoals een sollicitatiegesprek. Stel jezelf voor hoe je dat gesprek voert als jij op je allerbest bent. Wat voel je? Wat doe je? Als je dat een paar keer doet, raak je vertrouwd met de situatie en wordt het vanzelf minder eng. Het gesprek zal je dan uiteindelijk makkelijker afgaan."

Genetische factor

Toch is het sturen van geluk niet al te eenvoudig, zegt Veenhoven. "Grotendeels is het toch genetisch bepaald. Daarnaast hebben vooral de grote keuzes die je in je leven maakt een aanzienlijke invloed. Of je wel of niet de juiste partner hebt gekozen, bijvoorbeeld. Of je een beroep hebt dat bij je past en of je van tevoren goed hebt nagedacht of je wel of geen kinderen wilt."

Dit kan volgens onderzoek ook nog helpen:

  • Ga vaker op vakantie: volgens de Nederlandse wetenschapper Jeroen Nawijn zijn vakantievierders iets gelukkiger dan thuisblijvers. Alleen is de toename van geluk helaas maar van korte duur. Hij bestudeerde 1.530 proefpersonen, van wie er 974 op vakantie gingen. Binnen maximaal twee weken was de invloed van een trip op het geluksniveau helemaal verdwenen. Een permanente vakantie dan maar?
  • Stop met Facebook: wetenschappers aan de Universiteit van Michigan deden onderzoek onder een groep jongvolwassenen en ontdekten dat veelvuldig gebruik van Facebook ervoor kan zorgen dat het geluksniveau daalt. Twee weken lang kregen de proefpersonen vijf keer per dag een sms’je met vragen over hun Facebookgebruik en gemoedstoestand op dat moment. Na afloop van het onderzoek bleek dat hoe meer de proefpersonen Facebook gebruikten tijdens een bepaalde periode, hoe slechter hun humeur was. Regelmatige sociale interactie maakt mensen gelukkiger, maar als dat contact vooral indirect en online gebeurt, blijkt dat dit het geluksgevoel juist kan ondermijnen.
  • Lach en leef langer: lachen zorgt ervoor dat stressverhogende hormonen als adrenaline, cortisol en dopamine onderdrukt worden, terwijl stoffen die je stemming een boost geven juist vrijkomen. Onderzoekers van de Universiteit van California in Berkely onderzochten de lach van een groep 21-jarige studenten op hun jaarboekfoto. Op basis daarvan voorspelden ze of de studenten gelukkig gingen worden in het leven, de liefde en in hoeverre ze charismatisch waren. De proefpersonen werden 30 jaar lang gevolgd en kregen op 27-jarige, 43-jarige en 52-jarige leeftijd een vragenlijst voorgelegd over deze punten. Wat bleek? De studenten die destijds het breedst lachten op hun foto, scoorden op alle punten het hoogst.

Bron: gelukswijzer.nl

Reageren op ons artikel? Ga dan naar onze Facebookpagina.

Topnieuws