Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

03 augustus 2016 16:45

Patiëntenfederatie Nederland: 'Nu willen we ook weten hoe goed de ziekenhuizen zijn'

De Patiëntenfederatie Nederland is blij dat de prijzen die ziekenhuizen en zorginstellingen hanteren per behandeling nu openbaar zijn. Zorgverzekeraar CZ heeft deze gisteren online gezet. "Een pluim voor CZ, maar nu moeten we doorpakken. Hier heb je eigenlijk nog weinig aan."

In het overzicht van CZ is te zien dat de prijsverschillen voor dezelfde behandeling per ziekenhuis kunnen oplopen tot honderden en in enkele gevallen zelfs duizenden euro's. "Maar die verschillen kunnen we nu niet duiden", zegt Thom Meens, persvoorlichter van de Patiëntenfederatie Nederland (PFN). "Want we weten niet hoe goed de ziekenhuizen zijn."

Ook kwaliteit openbaar

Daarom pleit PFN ervoor om nu ook de kwaliteit openbaar te gooien. Volgens Meens weten zorgverzekeraars precies hoe goed de ziekenhuizen zijn. Zij weten bijvoorbeeld of een operatie wel of niet goed is gegaan of bij welk ziekenhuis veel klachten zijn. "Daardoor hebben zij in kaart waar het eventueel vaker fout of juist goed gaat. Dat een behandeling dan duurder is, kan puur met kwaliteit te maken hebben."

"Maar misschien heeft het ene ziekenhuis net nieuwe apparatuur gekocht of duurdere buitenlandse artsen in dienst", vervolgt Meens. "Dat zijn ook dingen die deze verschillen kunnen verklaren. Maar dat moet dat dus wel openbaar zijn."

Tegen heug en meug

Meens vindt het openbaar maken van de kwaliteit in het belang van de patiënten. Zij kunnen hierdoor zelf een goede keuze maken. "Als een behandeling in een ziekenhuis in Goes 300 euro kost en in Groningen 1200 euro, dan kies je - zeker als je in Zeeland woont - logischerwijs voor Goes. Maar misschien is de kwaliteit daar wel slecht, waardoor je een paar keer terug moet. Dan was één behandeling in Groningen misschien wel goedkoper. Het duurste ziekenhuis hoeft dus niet het beste te zijn en andersom."

PFN verwacht dat ook andere zorgverzekeraars nu alle prijzen openbaar gaan maken. "Misschien tegen heug en meug, maar ze moeten wel. Anders krijgen ze daar te veel vragen van klanten over. Een pluim voor CZ die dit op gang heeft gezet."

Topnieuws