Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

27 oktober 2016 20:59

CEO maaltijdbox Marley Spoon: supermarkt wordt snel overbodig

Over tien jaar zijn bijna alle supermarkten uit het straatbeeld verdwenen, zegt Fabian Siegel, oprichter van maaltijdboxservice Marley Spoon. En hij ziet veel voordelen: "Het is beter voor het milieu, we eten gezonder en gooien minder weg."

Sinds de oprichting twee jaar geleden breidde zijn - van oorsprong Duitse  - bedrijf in een rap tempo uit naar verschillende Europese landen, Amerika en Australië. Klanten kunnen elke week online twee tot vier maaltijden uitkiezen, waarna ze zes dagen later alle ingrediënten thuisbezorgd voor krijgen.

Met zijn bedrijf richt hij zich vooral op drukke gezinnen die wel graag thuis koken. "Gemiddeld doen mensen dat drie tot vier keer per week. Daarom wil 80 procent van de Nederlanders zijn pakket ook op maandag of dinsdag thuisbezorgd hebben. Op zaterdag gaan ze naar de markt en koken ze uitgebreid en op zondag bestellen ze eten", zegt hij.

Consumenten willen gezond eten en gemak

De voedselmarkt is in beweging en maaltijdboxen worden steeds populairder, blijkt ook uit een eerder brancherapport van de Rabobank. "De consument wil worden ontzorgd met verantwoorde /duurzame producten die gemakkelijk te bereiden zijn of ready to eat op de momenten die voor de consument aansluiten", schrijven de onderzoekers in het rapport.

Supermarkten spelen daarop in door kant-en-klare producten aan te bieden. Desondanks doen nog maar weinig mensen hun boodschappen online. Daar gaat het komende decennium wel veel verandering in komen, denkt Siegel. Vaste wekelijkse boodschappen bestellen we dan gewoon online, misschien zelfs met een automatische order. En voor avondmaaltijden wijken we uit naar maaltijdboxen als Marley Spoon.

'Veel gezonder'

Uiteindelijk redden supermarkten het gewoon niet meer door de vele online concurrentie, denkt Siegel. "We kunnen op het internet veel goedkoper en versere producten aanbieden, onder andere doordat je direct bij de producent kunt bestellen."

Wie schrikt van deze voorspelling hoeft niet te treuren: er blijven altijd nog wel een paar supermarkten, zegt hij. "Die bieden dan een 'experience' aan. Je gaat daar winkelen omdat je het leuk vindt, zoals Whole Foods in Amerika nu ook al doet."

Maar hoe kan een maaltijdbox goedkoper zijn dan een supermarkt? "We verpakken alle ingrediënten in de juiste hoeveelheid, zodat we minder weg hoeven te gooien. Als je ingrediënten voor een recept in de supermarkt koopt, ben je uiteindelijk duurder uit dan je denkt. Zo heb je soms maar twee eetlepels vissaus nodig en belandt de rest uiteindelijk toch in de prullenbak. Dat gebeurt bij ons niet."

Maar hebben we straks nog wel keuze?

Desondanks is de service niet enorm goedkoop. "Je kunt natuurlijk veel goedkoper pasta met tomatensaus maken. Maar daar richten we ons niet op: we hebben uitgebreide verrassende maaltijden."

Een ander nadeel zou kunnen zijn dat je niet zoveel keuze hebt als je lid bent van de service. Maar ook dat klopt niet, zegt Siegel. "Vaak koop je, ondanks alle keuzes, in de supermarkt toch hetzelfde omdat je geen inspiratie hebt. Bij ons eet je daardoor veel gevarieerder. We bieden 15 verschillende maaltijden per week aan."

Geen kant-en-klare maaltijden

De slogan van het bedrijf is duidelijk: "Marley Spoon brings healthy, market fresh and easy cooking back to your kitchen." Siegel noemt de zin een aantal keer in het gesprek. "Elke werknemer kan dat herhalen, zelfs als je ze midden in de nacht wakker maakt", grapt hij.

Die visie zou ook toepasbaar kunnen zijn voor kant-en-klare maaltijden. Maar ondanks zijn eerdere baan bij Delivery Hero, een thuisbezorgservice, wil hij met Marley Spoon niet die richting op. "Ik zie dat als een andere industrie: die van hospitality. Iemand heeft honger en wil zo snel mogelijk eten. Er zijn al verschillende bedrijven actief in die markt."

Doelgroep: families

Siegel focust zich met Marley Spoon op een andere groep: de families. "Zij koken elke dag en hebben een gestructureerd leven. Voor een avondmaaltijd gingen ze eerder naar de supermarkt, nu bestellen ze deze bij ons", legt hij uit.

Ambities om binnen twee jaar ook de rest van de wereld te veroveren heeft Siegel niet. "Dan wordt het een te groot risico, we willen eerst uitbreiden in de landen waar we nu zitten. Daar is nog een hele hoop te doen."

Topnieuws