Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

25 oktober 2016 11:03

Boetes voor CoolCat en Bever om onduidelijkheid over retourneren

Vijf webwinkels, waaronder die van CoolCat en Bever, zijn beboet door toezichthouder Autoriteit Consument en Markt omdat ze klanten niet goed informeerden over het terugsturen van aankopen.

Bever, Coolcat, Kiesdejuistesportbh, Hipvoordeheb en Shoebaloo krijgen samen boetes ter hoogte van een kleine 600.000. De hoogste boete is voor CoolCat: 220.000. Dat bedrijf informeerde klanten niet goed en betaalde bezorgkosten bij een retourzending niet altijd terug. Bever werd een boete van 198.000 euro opgelegd.

Webwinkels moeten op hun site duidelijk uitleggen aan klanten dat ze altijd binnen twee weken van een aankoop mogen afzien. Zij krijgen dan binnen twee weken de kosten van hun bestelling, inclusief bezorgkosten, terugbetaald. Dit geldt ook voor afgeprijsde artikelen en kleding die al gepast is.

Niet achter een vage link

Het is niet genoeg om dat alleen te vermelden achter een link als 'veelgestelde vragen' of 'algemene voorwaarden', zegt de ACM. Webwinkels moeten de informatie plaatsen op een goed vindbare plek, zoals onder de link 'retourneren'. 

CoolCat heeft laten weten dat het zijn werkwijze heeft verbeterd, waardoor het wel voldoet aan de regels.

Vorige maand kreeg het webbedrijf T.O.M. al een boete van 500.000 euro vanwege het niet, of te laat, terugbetalen van retourzendingen.

Topnieuws