Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

11 januari 2017 23:00

Blendle lanceert een abonnement: voor een tientje toegang

Blendle lanceert een vast abonnement. Voor 10 euro per maand is het mogelijk om een selectie van artikelen op basis van de persoonlijke voorkeur te lezen. Helaas is het nog geen onbeperte toegang tot alle kranten en tijdschiften.

Het bedrijf richt zich met Blendle Premium vooral op jonge mensen die niet per se loyaal zijn aan een individueel krantenmerk. "Jonge consumenten die gewend zijn om te betalen voor diensten als Spotify of Netflix en graag goede stukken lezen, maar geen abonnement willen op een krant of tijdschrift", schrijft het bedrijf in een persbericht.

In totaal doen er meer dan 120 titels mee aan Blendle Premium. De dienst is gebaseerd op de nieuwsbrief, waarin het bedrijf een selectie maakt van opvallende verhalen uit kranten en tijdschriften. Op dit moment krijgen testgebruikers van de dienst dagelijks 20 artikelen te zien. Wil je een ander artikel lezen, dan moet je net als gewone gebruikers per stuk betalen (gemiddeld 20 cent).

"We zien dat het overgrote deel van onze gebruikers enthousiast is over het feit dat Blendle overzicht geeft en helpt met kiezen", zegt mede-oprichter Alexander Klöpping. "Jongeren leven in een wereld van Instagram, Snapchat, Spotify en Netflix, dus ze eisen dat hun apps sociaal zijn en gepersonaliseerd worden op basis van hun voorkeuren."

Het bedrijf testte in december al met de nieuwe dienst. RTL Z-verslaggever Olivia Manders vertelde over haar ervaringen in Z Today:

Selectie op basis van algoritme

De selectie die het bedrijf aanbiedt, is voor elke lezer uniek en wordt samengesteld door middel van een algoritme. Daarvoor stelde Blendle een team van datawetenschappers aan.

"Ze hebben het afgelopen jaar miljoenen artikelen geanalyseerd op allerlei kenmerken. Het algoritme houdt nu tot in de kleinste details rekening met persoonlijke interesses en leesgedrag van gebruikers", zegt Klöpping. "Als je bijvoorbeeld van longreads en van sport houdt krijg je naar verhouding meer lange sportartikelen te zien."

Redacteuren 'overrulen' algoritme bij belangrijk nieuws

In de journalistiek speelt de vraag of bij deze gepersonifieerde nieuwsvoorzieningen sprake is van een 'nieuwsbubbel', waardoor mensen alleen nog maar eenzijdige berichten te zien krijgen.

"Daarom is onze redactie nog steeds minstens zo belangrijk. Zij 'overrulen' het algoritme door stukken te selecteren die misschien niet direct bij jouw voorkeuren passen, maar wel de moeite van het lezen waard zijn. Zo hopen we de perfecte combinatie te vinden tussen een persoonlijke selectie én de verhalen die verrassen en je blik breed houden", zegt Klöpping.

Topnieuws