Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

11 januari 2017

Roodalgen, orgaanvlees en tilapia: dit zijn de superfoods van 2017

Eendenharten, insecten en botbouillon: ze klinken niet zo smakelijk, maar zijn wel voedzaam. Volgens de website Musclefood dan. Zij beweren dat dit de superfoods van 2017 worden. We legden de lijst voor aan het Voedingscentrum: wat vinden zij ervan?

Op de lijst van Musclefood.com staan zowel bekende als onbekendere 'superfoods'. "Mensen worden steeds avontuurlijke met hun eetgewoontes", vertelt Darren Beale van Musclefood.com aan de Daily Mail. "En we verwachten dat die trend doorgaat in 2017."

Dit zijn de 17 superfoods die je volgens de website moet toevoegen aan je boodschappenlijst:

1. Roodalgen
2. Kakadu pruim
3. Orgaanvlees
4. Kurkuma
5. Gojibessen
6. Botbouillon
7. Kokosbloesemsuiker
8. Insecten
9. Erwtproteïne
10. Zwarte bonen pasta
11. Gebroken cacaobonen
12. Geitenvlees
13. Tilapia
14. Macapoeder
15. Boekweitnoedels
16. Avocado-olie
17. Macadamianoten

Niet wetenschappelijk onderbouwd

Hoewel de lijst er veelbelovend uitziet, zet het Voedingscentrum er wat vraagtekens achter. "De term superfoods is niet wettelijk omschreven en mag door iedereen gebruikt worden", zegt woordvoerder Jasper de Vries. "Hoewel ze vaak wel gezondheid bevorderende eigenschappen bezitten, zijn de geclaimde gezondheidseffecten van superfoods over het algemeen niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd."

Het Voedingscentrum kan niet over alle producten een uitspraak doen ('we hebben niet over voldoende informatie'), maar licht er wel een paar uit. Zo geeft De Vries aan dat insecten qua voedingswaarde gelijk staan aan vis, kip, rund of varkensvlees. "Insecten bevatten voldoende ijzer en ook redelijke hoeveelheden vitamine B1, B2 en B12. De insecten die je in Nederland kunt kopen zijn veilig, maar je kunt ze beter niet rauw eten en niet meer dan 45 gram per keer."

Groen licht voor macadamianoten

Kokosbloesemsuiker staat ook op de lijst, maar daarvan is nog nooit wetenschappelijk bewezen wat het effect op de bloedsuikerspiegel is. "De stijging van bloedsuikerspiegel wordt gemeten met GI, het glycemische index", zegt De Vries. "Hoe lager de GI, hoe geleidelijker suiker aan het bloed wordt afgegeven. Er wordt beweerd dat kokosbloesemsuiker een lage GI heeft, maar dat is nog niet bewezen."

De macadamianoten krijgen wel het groene licht van het Voedingscentrum. "Met een handje noten per dag loop je minder kans op een aantal chronische ziekten", vertelt De Vries. "Het type noot maakt niet uit voor het gezondheidseffect." Als het ongezouten noten zijn, is dat nog beter. 

Het kan in ieder geval geen kwaad om de superfoods te eten, mits, zoals met alles, je dat met mate doet.

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Topnieuws