Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Topnieuws
meer stories
Laatste uitzending
Video's
meer stories
09 januari 2017

Hoe vaak was jij je auto?

1%
Elke dag
15%
1 keer per week
25%
1 keer per maand
32%
1 keer per kwartaal
14%
1 keer per half jaar
5%
1 keer per jaar
3%
Nooit
5%
Ik heb geen auto
11 januari 2017

Maakt vloggen alles cool? 'Je kunt niet simpelweg je telefoon pakken en gaan filmen'

Het komt steeds vaker voor dat 'stoffige' bedrijven en instellingen vloggers inzetten om hun boodschap wat 'sexier' te maken. Maar werkt dat echt zo, kan een vlog alles cool maken?

Een hoorzitting, een kort geding of een vonnis. Het zijn juridische termen die we regelmatig voorbij horen komen op tv, maar waar de meeste mensen niet echt warm voor lopen. De Rechtspraak Reporters, een groep van 23 jongeren die vlogs maken over rechtszaken, moeten die onderwerpen weer hip maken.

Werkt het wel?

Van burenruzies tot aan ernstige strafzaken, de vloggers nemen de kijker er mee naartoe. "Jongeren zijn een belangrijke doelgroep voor ons omdat zij de toekomst zijn. Met de vlogs willen we ze bereiken op een manier die hen aanspreekt", zegt Marjemme van Poelgeest, die als communicatieadviseur verbonden is aan het rechtspraakproject.

Gaat dat werken? Communicatie-expert Nina Hoek van Dijke heeft daar zo haar twijfels bij. Volgens haar maakt een vlogger een stoffig onderwerp niet per definitie boeiend. "Jongeren die al een beetje geïnteresseerd zijn, zullen dit leuk vinden, maar een 15-jarige die hier 0,0 verstand van heeft zal niet gelijk denken 'nou wat interessant'." 

Heel moeilijk

Volgens Hoek van Dijke is het voor een bedrijf heel moeilijk om een succesvolle vlog op te zetten. "Bij jongerencommunicatie gaat het vooral om de vraag waar je ze kunt vinden en wat hen aanspreekt, maar dat bereik je niet per se met een vlog. Bij serieuze onderwerpen is een poster of een duidelijke website soms veel beter." 

Ook videomarketeer Pelpina Trip zegt dat 'gewoon vloggen' niet per definitie de oplossing is voor elk communicatievraagstuk. "Je kunt niet simpelweg je smartphone pakken en gaan filmen, je moet mensen weten te raken."

Nauwkeurig plan

Maar volgens Trip kunnen bedrijven die een beetje suf en saai zijn zeker wel baat hebben bij een vlogger, mits ze daar van te voren goed over nadenken. Zo publiceerde Defensie onlangs een vlog van marinier Melvin die binnen korte tijd meer dan 8000 keer bekeken werd. En ook KLM weet bepaalde 'saaie' onderwerpen in een vlog op een succesvolle manier in beeld te brengen, zoals vlogger Joey die op bezoek ging bij een fabriek van vliegtuigmotoren. 

Voor een succesvolle vlog is een nauwkeurig uitgewerkt plan noodzakelijk. "Wat is je insteek, welke videoplatformen gebruik je? Als je het voor jongeren maakt, moet je goed nadenken over de lengte van het item, de vragen die de doelgroep zou stellen", zegt Trip.  

Simpel en grappig

De 22-jarige Rechtspraak Reporter Oruc Celik hoopt in ieder geval dat jongeren wat leren van zijn rechtspraakvlogs. "Iedereen heeft wel een mening, maar vrij weinig mensen weten echt hoe rechtspraak in elkaar steekt."

Door simpel taalgebruik en een grapje hier en daar probeer Celik het stoffige imago van rechtspraak te doorbreken. "Ik probeer een band te creëren met de kijker, zodat ze blijven terugkomen en dichter bij rechtspraak komen te staan."


Bekijk hier het item:

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Topnieuws