Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

08 januari 2014

5 alternatieve superfoods

5 alternatieve superfoods

Tarwegras? Eet gewoon een stronk broccoli! Dat is net zo goed voor je en een stuk beter voor je portemonnee.

Als je de superfoodevangalisten moet geloven, ziet een ideale dag er zo uit: de ochtend beginnen met een bakje yoghurt met chiazaad en camu bessen. In de middag eet je salade met blauwgroene AFA-superalgen en spirulina dat je wegspoelt met een tarwegrasshotje. En ’s avonds serveer je een soep van oceaanplankton en macawortel.

Vast heel gezond, maar ook vreselijk duur. Er zijn volgens voedingsblog Foodness genoeg alternatieve superfoods die je gewoon bij jou om de hoek kunt halen. En ook nog een stuk goedkoper zijn...

1. Chiazaad
Bevat vooral veel vezels, calcium en Omega-3 vetzuren, plus een heleboel vitamines en mineralen. De Omega-3 vetzuren zijn goed voor je hart en hersenen en verminderen de kans op cardiovasculaire ziekten (afwijkingen die te maken hebben met hart en bloedvaten).

Alternatief: avocado
Bevat ontzettend veel gezonde omega 3 vetzuren en vezels. De vrucht bestaat zelfs voor een derde uit goede vetten. Daarnaast bevat avocado vezels, vitamine E, magnesium, fosfor, ijzer, vitamine B1, B2, B6, B11, calcium. Bevat wel veel calorieën, maar dat bevatten chiazaden ook als je er teveel van eet.

2. Gojibessen
Vooral het gehalte aan vitamine C en betacaroteen is hoog. 20 gram gojibessen levert ongeveer evenveel vitamine C als een sinaasappel. Van betacaroteen maakt je lichaam vitamine A. Daarnaast bevatten de bessen veel vitamines, aminozuren, mineralen en spoorelementen, zoals ijzer, fosfor en germanium (dat tegen kanker zou werken).

Alternatief: boerenkool
100 gram boerenkool bevat al 100 procent van de vitamine C die je dagelijks nodig hebt - meer in een sinaasappel dus! Ook zit er veel vitamine A in, dus je hebt de betacaroteen uit de gojibessen helemaal niet zo hard nodig. Boerenkool is ook hele goede bron van vitamine K (waarvan 250 gram boerenkool maar liefst 1300 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevat - en nee, dat is geen typefout). Het helpt tegen ontstekingen in het lichaam.

3. Tarwegras
Bevat veel vitamine C, vitamine A en is vooral bekend om zijn anti-oxidanten, die je lichaam zuiveren. Een ander woord hiervoor is 'ontgiften', wat inhoudt dat alle rotzooi uit je bloed en lichaam wordt opgeruimd. Anti-oxidanten helpen hierbij, doordat ze onder andere vrije radicalen binden.

Alternatief: broccoli
Bevat onder meer vitamine C, vitamine A, vitamine K, ijzer,  foliumzuur, mangaan, vitamine B6 en vitamine B2. Bevat ook het anti-oxidant sulforafaan.

Anti-oxidanten beschermen het DNA in je cellen en zorgen dat er geen 'foutjes' in dat DNA ontstaan, waardoor je cellen verkeerd gaan delen. Nog een pluspunt van dit alternatief: broccoli is een stúk lekkerder dan tarwegras!

4. Kamut/amaranth
Kamut is een oude variant op tarwe, die altijd biologisch verbouwd wordt. Er zit een mooi verhaal en een mooie geschiedenis achter, maar verder verschilt het graan niet gek veel van gewone tarwe.

Amaranth is een soort nepgraan en lijkt heel erg op quinoa. Amaranth is wel glutenvrij. Het bevat meer calcium dan andere granen.

Alternatief: tarwe in combinatie met broccoli, radijsjes of spinazie
Als je geen coeliakie (glutenintolerantie) hebt of allergisch bent voor tarwe kun je prima gewoon tarwe eten. Wel zo goedkoop. Als iedereen ineens kamut en amaranth zou eten zou er nooit genoeg geteeld kunnen worden voor de hele wereld. Dat is nu al het geval: er wordt zoveel amaranth geëxporteerd uit Zuid-Amerika dat er eigenlijk te weinig overblijft voor de boeren daar...

Een goed glutenvrij alternatief voor tarwe: bonen en zilvervliesrijst. Eet dat bijvoorbeeld in een salade of bij een stoofschotel. Om de calcium binnen te krijgen die in amaranth zit, kun je extra broccoli eten (100 gram calcium bij 100 gram broccoli), maar ook radijsjes en spinazie zijn goede bronnen van calcium.

5. Quinoa
Dit oude graan dat al door de Inca's in de Andes gegeten werd, is rijk aan essentiële aminozuren, fosfor, koper, magnesium en ijzer – en bevat geen gluten.

Alternatief
Hiervoor is niet echt een één op één vervanger, maar wederom volstaan bonen en zilvervliesrijst. Eet ook eens een groente als bloemkool op een andere manier! Op Foodness.nl staat een recept voor een pizzabodem van bloemkool, ei en mozzarella, maar ook een recept om geraspte bloemkool als ‘rijst’ te eten. Of courgette te raspen en als pasta te eten.

Topnieuws