Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

15 augustus 2016 11:08

Walmart neemt 'redder' aan en legt hem meteen voor vijf jaar vast

Marc Lore wordt de nieuwe online CEO van Walmart, na de overname van Jet.com. Het bedrijf wilde hem zó graag, dat ze hem meteen maar voor vijf jaar vast hebben gelegd. Dat is nogal wat, want meestal wordt een bestuurder gecontracteerd na een overname voor zo’n jaar of twee tot drie. Wie is hij?

De 46-jarige ondernemer Marc Lore is de oprichter van Jet.com, een online supermarkt met een omzet waar de grootste supermarktketen van Amerika alleen nog maar van kan dromen. 

Zijn twee jaar oude bedrijf, dat als 'doorvoerluik' voor andere retailers dienst doet, heeft naar eigen zeggen 3,6 miljoen klanten. Hoeveel klanten Walmart online heeft is onbekend, maar één ding is duidelijk: het zijn er niet genoeg. Het bedrijf haalde slechts 3 procent van zijn omzet uit de online verkoop.

Miljarden als hij vijf jaar blijft

Dus moet de 'wonderjongen' Lore het bedrijf een nieuwe boost geven. En daar heeft Walmart veel geld voor over, Jet.com werd vorige week gekocht voor 3,3 miljard dollar. Gekke Henkie als hij vertrekt, want hij krijgt het overgrote deel komende vijf jaar op zijn rekening gestort, mits hij blijft.

Handig, want dan kan hij in één keer zijn studieschuld terugbetalen. Een jaar aan de Bucknell Universiteit, waar hij Business Management en Economie studeerde, kost momenteel 51.676 dollar per jaar. Zestien jaar geleden, toen hij cum laude afstudeerde, was het collegegeld ook niet bepaald goedkoop.  

Alhoewel: vermoedelijk heeft hij dat bedrag al lang en breed terugbetaald. Zijn eerste bedrijf, een soort beurs waarmee je kunt beleggen in sporters, verkocht hij al in 2001 voor 5,7 miljoen dollar. Later richtte hij Diapers.com en moedermaatschappij Quidsi op met een jeugdvriend. Een gat in de markt; al snel konden de twee de extra winst investeren in coole gadgets als magazijnrobots.

Klanten willen service

Het bedrijf begreep al snel wat klanten willen: service, service, service. Zo verstuurde Diapers.com de luiers in vrolijk gekleurde dozen en kregen nieuwe ouders vaak een handgeschreven briefje om hen geluk te wensen. Een succesformule in deze tijd, waar onder andere ook Coolblue groot mee is geworden. Het succes trok ook de aandacht van Amazon.com, dat het uiteindelijk kocht voor 500 miljoen euro

De webgigant stopte met de klantgerichte benadering en dat zat Lore niet helemaal lekker, blijkt uit een interview met Bloomberg. "Het is een superlogische beslissing en het scheelt vast in de omzetcijfers. Maar je kunt geen waarde toekennen aan een persoonlijke band met klanten", zei hij daarover, terwijl hij een vierjarig contract bij Amazon uitzat. 


Marc Lore (vooraan). (Foto: Getty Images)

Start na zijn tijd bij Amazon, de concurrent van Amazon

Daarna werd het tijd voor iets nieuws: Jet.com. Bij Amazon moeten ze even achter de oren hebben gekrabd, want na zijn vertrek bij het bedrijf gebruikte hij een deel van zijn salaris om de concurrent op te richten. Samen met zijn oude team van Quidsi begon hij webwinkel Jet.com. Het principe is simpel: verkopers concurreren met elkaar om producten voor de laagste prijs aan te bieden en Jet.com doet zijn best om zoveel mogelijk omzet te genereren.

Door slimme software worden klanten gestimuleerd om grotere orders te plaatsen. Wie bijvoorbeeld theedoeken en een theepot besteld, krijgt een reminder dat het mogelijk is om voor heel weinig verzendkosten nog een paar kilo thee te bestellen. Als je aangeeft het product niet te zullen retourneren, bespaar je nog meer.

Hij houdt helemaal niet van winkelen

Het heeft succes: Walmart hoopt met hem de juiste persoon binnen te hebben gehaald om Amazon.com te verslaan. Op kantoor zullen ze misschien nog wel even moeten wennen aan hem. "Verlegen en briljant", werd hij eerder omschreven door een collega. Hij zou miljoenen dollars binnenhengelen bij investeerders met pitches, maar te verlegen zijn om een onbekende om een zoutvaatje te vragen.

En je zou het niet verwachten, maar de Walmartbezorger zal niet al te vaak voor zijn deur staan. Hij shopt niet zo vaak online, vertelde hij tegen Forbes. "Ik hou sowieso niet echt van winkelen."

Meer op rtlz.nl:

Topnieuws