Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

19 augustus 2015 15:04, in:

Sail Amsterdam 2015

Deze drie ondernemers vervoeren hun rum met een zeilschip

Deze drie ondernemers vervoeren hun rum met een zeilschip

Drie jonge Nederlandse ondernemers hebben 's werelds eerste emissievrije scheepvaartbedrijf. RTL Z sprak een van de drie, kapitein Jorne Langelaan, bij Sail.

Het was 2000 toen de drie vrienden Arjen, Andreas en Jorne met de driemaster Europa de oceaan overstaken. Gewoon omdat ze het mooi vonden. Onderweg kwamen ze zware vrachtschepen tegen; de schepen die onze geïmporteerde producten, van t-shirts tot bananen, vervoeren. De drie mannen trokken al snel de conclusie: dat kan veel minder milieubelastend. We moeten juist de ouderwetse zeilschepen terugbrengen. De eerste zes jaar deden ze vooral onderzoek en in 2007 voeren ze voor het eerst met het schip Tres Hombres voor hun eigen scheepvaartbedrijf: Fairtransport.

Kleine bedrijven
De drie vrienden verwachtten dat met name multinationals interesse zouden tonen om zo hun groenste beentje voor te zetten. Maar vooral MKB’ers bleken het een mooi concept te vinden. Sinds twee jaar maakt het bedrijf een bescheiden winst. Fairtransport vervoert luxe goederen: wijn, cacao en eigen ingekochte rum. “We vervoeren bijvoorbeeld wijn van Frankrijk naar Kopenhagen. De wijnhandelaar is 1 euro per fles kwijt, waar hij normaal een paar cent kwijt zou zijn. Maar hij wil gewoon geen CO2 uitstoten,” vertelt Jorne Langelaan.

Uitstoot
En zo’n gekke gedachte is dat niet. Zo’n 2,7 tot 4,5 procent van de CO2 uitstoot wereldwijd komt van de zeevracht. En zeventig procent daarvan vindt plaats binnen 400 km van land. De huidige zeevracht is daarmee schadelijk voor de mens en natuur, zegt Langelaan. “Een klein motorvrachtschip verstookt al gauw tienduizend liter zware olie in een etmaal. Door fijnstof in de lucht worden mensen ziek en het leidt tot meer CO2 uitstoot, wat klimaatverandering versterkt. Daar komt nog bij dat we door een efficiënte zeevracht veel goedkope troep kopen, die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben.”

Hoewel het een irreële droom is, hoopt Langelaan dat zeilschepen als de zijne het uiteindelijk gaan overnemen van de grote zware jongens die nu onze producten vervoeren. Maar ja, dan is hij wel zijn baan kwijt! “Dan word ik wel boer in een hutje op de hei. Maar voorlopig ben ik nog kapitein op een zeilschip.”