Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

05 augustus 2016 17:43

Alleen maar pindakaas of badjassen, de monowinkel rukt op

Ze verkopen enkel pepernoten, zout, pindakaas, omeletten of kaarsen. Monowinkels rukken op in het straatbeeld. Zijn ze ook lucratief of is het enkel 'kijken, kijken en niet kopen'?

Het pindakaasavontuur van Michiel Vos begon aan de keukentafel. Hij combineerde smaken, deed een paar testen en besloot toen een pindakaaswinkel te openen in Amsterdam.

Hij verkoopt nu tien smaken, denk aan banaan-chilipeper en koffie-zeezout. Al voordat zijn winkel openging, kon hij op grote belangstelling rekenen en dat is zo gebleven.

Pindaklaas

"We verkopen nu 1000 potten per week. Vooral via de winkel. Klanten komen uit heel Nederland naar ons toe", vertelt oprichter Vos.

Elke paar weken komt hij met een nieuwe smaak. Vandaag was de lancering van de venkel-lavendelpindakaas. "We proberen van alles en zijn nu bezig met de Pindaklaas", verwijzend naar het Sinterklaasfeest.

Voordeel

De productie bijbenen is vooral de uitdaging, zegt de ondernemer die ook nog een biologische boerderij met zijn zus runt en een bar heeft. Dat hij geen andere producten in het assortiment heeft, is voor hem vooral een voordeel.

Hoeveel monowinkels, speciaalzaken die slechts één type product in de schappen leggen, er in Nederland zijn is niet bekend. Retaildeskundigen zien ze vooral oprukken in de grote steden, zeggen zij tegen RTL Z, al kent Doetinchem ook een theepottenwinkel.

 

Omelegg City Centre nieuwebrugsteeg 24 #omelegg #omelette #breakfast #alldaybreakfast #amsterdam

Een foto die is geplaatst door Omelegg (@omelegg) op

 

Eigenwijs assortiment

"Je ziet het aantal groeien", aldus retaildeskundige Eduard Plate. "Met name zzp'ers zoeken een leuke manier van ondernemen en zijn gepassioneerd over hun product." Dat enthousiasme brengen ze vervolgens over op hun klanten.

"Winkels met een eigenwijs assortiment doen het gewoon goed. Dat geldt ook voor de mode." Hij haalt MS Mode aan, dat vandaag uitstel van betaling moest aanvragen. "Zo'n formule die het spoor bijster is geraakt en alleen nog aan marges halen denkt. Die redden het gewoon niet."

Omeletterie

De meesten zijn de afgelopen vijf jaar opgericht, met uitzondering van De Badjassenwinkel, die 31 jaar geleden haar deuren opende.

Andere haken in op de trend, zoals de Omelegg in de Amsterdamse Pijp dat zich de eerste omeletterie van Nederland noemt en waar dagelijks duizenden eieren in omeletten worden verwerkt.

Steun van groot bedrijf

Er is wel een duidelijk onderscheid tussen de monowinkels, zegt retaildeskundige Carin Frijters. Zo zijn sommigen opgericht door zzp’ers zoals De Pindakaaswinkel, maar hebben anderen een groot bedrijf achter zich staan.

Zo kent het Rokin een Duo Penotti winkel en is er in de Leidsestraat een vestiging van FOL Gourmet Popcorn. Deze Italiaanse keten verkoopt in tal van Europese winkels twintig smaken zoet en hartig popcorn.

De winnaars

Welke overleven en welke niet hangt volgens Frijters af van het publiek dat er langs komt. "Een high traffic locatie, zoals een station, luchthaven of drukke winkelstraat."

Daarnaast maakt het type product ook uit, zegt zij. "Een potje pindakaas van 6 euro koop je nog wel, maar een badjas van 100 euro is een ander verhaal."

 

Het assortiment van de zoutkamer

Zout en worst

Jeroen van Wieren opende in 2010 opende De Zoutkamer in Amsterdam, nadat hij al een succesvolle webwinkel runde. Zoals de naam al doet vermoeden verkoopt hij tientallen soorten zout: van 500 miljoen jaar oud zout uit Pakistan tot Incazout en patatzout.

Hij heeft het assortiment van zijn winkel inmiddels uitgebreid en verkoopt nu ook worsten, kazen en gezouten vis aan toegevoegd. De reden: "Met alleen de verkoop van zout zou ik het niet hebben gered."  

Topnieuws