Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

11 november 2016 16:06

Alibaba verpulvert omzetrecord Singles Day

Het grootste koopfestijn ter wereld heeft webwinkelreus Alibaba een nieuwe recordomzet opgeleverd. Op Singles Day werd op één dag voor zeker 13,7 miljard euro aan producten besteld, meldt Bloomberg.

Het vorige record stamt van vorig jaar, toen er in totaal 12,2 miljard euro werd uitgegeven bij de Chinese webwinkel. Daarmee is jaarlijkse vrijgezellendag een doorslaand verkoopsucces. In de eerste vier minuten en 52 seconden werd al voor 1 miljoen euro verkocht.

iPhones, sportkleding en elektronica

Met name de nieuwe iPhones, sportkleding van Nike en Adidas en consumentenelektronica van het Chinese bedrijf Haier waren dit jaar populair. Daarnaast sprongen de Amerikaanse merken New Balance, Playboy en Skechers eruit, terwijl ook Nederlandse bedrijven die actief zijn in de Chinese markt een graantje meepikten

Singles Day wordt sinds de jaren negentig jaarlijks gevierd op 11 november. Alibaba springt hier sinds 2009 slim op in met kortingen op bekende merken. Ceo Jack Ma keek deze marketingtruc af van de Amerikanen, die dit al veel langer doen met Black Friday (de dag na Thanksgiving) en Cyber Monday, de maandag na Thanksgiving.

Grootste koopdag

Maar deze twee commerciële hoogtijdagen staan inmiddels in de schaduw van Singles Day. Die is uitgegroeid tot de grootste koopdag ter wereld. Dit komt met name doordat de Chinese economie maar blijft groeien, en na de Verenigde Staten de grootste ter wereld is.

Meer op rtlz.nl:

China's Singles Day: Je ziet de verkopen binnenkomen, fantastisch

Topnieuws