Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

15 januari 2018 13:00

De 'red-jezelf-rotondes' in Nederland: 'Ogen dicht, gas geven en duimen'

'Kansloos', 'debiel', 'levensgevaarlijk', 'een gedrocht' en 'complete chaos'. Onze oproep om de meest bizarre en onveilige rotondes van het land te melden, leverde een stortvloed aan reacties op. Een bloemlezing uit meer dan tweeduizend inzendingen.

Shared space. Het klinkt wel lekker, maar rotondes die volgens dit principe zijn aangelegd zijn veel gebruikers een doorn in het oog. Het idee is kortgezegd dat zo min mogelijk regels ervoor zorgen dat weggebruikers uit zichzelf meer rekening met elkaar houden. Maar het blijkt dat veel mensen met angst en beven de betreffende rotondes op gaan. De 'red-jezelf-rotonde', noemt Amanda Sterling het voorbeeld ervan dat in Leeuwarden ligt.

Om over de soortgelijke 'gedrochten' in de centra van Drachten, Sneek (foto) en Winschoten nog maar te zwijgen. "Als je levensmoe bent, moet je daar een rondje rijden", stelt Harrie van der Laan. Nathalie Bokma vindt shared space rotondes onoverzichtelijk: "Je moet als een uil je hoofd kunnen draaien om rekening te houden met fietsers en voetgangers van links en rechts." Aletta Zwerwer werd kortgeleden nog aangereden toen ze met haar dochter de rotonde in Winschoten nam.

105 verkeersborden en nog steeds onveilig

We ontvingen ook veel klachten over een bijzondere verkeerssituatie in Culemborg. Het gaat om de zogeheten ovonde of ovatonde. Volgens Rolf van Vliet staan er rondom deze ovale rotonde maar liefst 105 verkeersborden om de verkeersveiligheid te waarborgen. 

Maar voor een hoop verkeersdeelnemers blijft het elke keer weer een uitdaging. Karin Tjonk: "Dit is zo’n punt van ogen dicht, gas geven en duimen dat het goed gaat."

'Dan maar een blokje om'

Het Keizer Karelplein in Nijmegen is ook zo'n gevaarlijk punt. Niet gek dus dat diverse gebruikers zich er niet veilig wanen. Uit de vele reacties die we over dit plein binnenkregen, blijkt dat veel weggebruikers de rotonde liever mijden. "Het is een gevaarlijk rotplein", schrijft Loes van der Heide. "Ik ben nergens bang om te rijden, maar daar wel." Volgens Sanne Forster is het Keizer Karelplein mooi, maar berucht. "De rotonde die zelfs menig geboren Nijmegenaar weigert te rijden."

Dat gold zeker ook voor Michelle Schutte: "Toen ik in 1994 in Nijmegen kwam wonen en ik moest ergens heen waardoor ik over het Keizer Karelplein moest, deed ik er alles aan om er niet overheen te hoeven. Al moest ik met de auto dwars door de stad." DaniĆ«l van der Keur wijst ons op een weinig vleiende bijnaam: kamikazeplein.

Rotonde of verkeersplein?

Is het Keizer Karelplein nou een rotonde of niet? Daarover zijn de meningen verdeeld, blijkt ook uit de vele reacties die we ontvingen. Diverse mensen stellen dat het een verkeersplein is. In 1996 is de term 'verkeersplein' echter verdwenen en vervangen door 'rotonde'. Daarmee kunnen we stellen dat het Keizer Karelplein dus een rotonde is, maar wel een a-typische, zoals hoogleraar transportbeleid Bert van Wee het omschrijft.

Kwelling voor vrachtwagenchauffeurs

Andere grotere rotondes waar veel klachten over binnenkwamen: het Emmaplein in Maastricht en het Eemplein in Amersfoort. Bij de laatste zijn door de gemeente maatregelen aangekondigd om de verkeersveiligheid te bevorderen. 

'Er zijn gemeenten die voor elke rotonde een ander voorrangsbeleid hebben. Kort gezegd: een drama.'

Vrachtwagenchauffeur Arnold Kersten merkt op dat rotondes in zijn beroepsgroep weinig populariteit genieten. "Voor elke vrachtwagenchauffeur is een rotonde een kwelling, behalve die rotondes waarbij de fietsers een extra bochtje naar rechts en links moeten maken zodat je ze kunt zien."

Hij hekelt ook de verschillende voorrangsregels die gemeenten hanteren: "Er zijn gemeenten die voor elke rotonde een ander voorrangsbeleid hebben. Kort gezegd: een drama."

'Tijd voor een rotondewet'

En met dat laatste zijn velen het eens. Marcel van Rooij pleit voor een soort rotondewet, waar duidelijke afspraken instaan waar iedereen zich aan moet houden. "Er zou een wettelijke norm moeten komen om duidelijkheid te scheppen onder de verkeersdeelnemers." Ellen Spangberg is het met hem eens. "Overal dezelfde regels aanhouden. En goede voorlichting geven, zodat iedereen weet hoe zo'n rotonde werkt."

Topnieuws